Wiadomości - Aktualności
Projekt noweli o e-administracji w poniedziałek na rządzie
Dodał: Marta Data: 2023-07-10 13:15:20 (czytane: 1979)
Możliwość zdalnego udzielania pełnomocnictw oraz płatności online w urzędach wprowadzić ma nowela o e-administracji, którą w poniedziałek zajmie się rząd.
Na poniedziałkowym posiedzeniu rząd zajmie się ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji. Celem ustawy jest wprowadzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania rozwiązań usprawniających oraz rozwijających funkcjonowanie e-administracji, takich jak np. możliwość zdalnego udzielania pełnomocnictw czy płatności on line w urzędach.
"W aktualnym systemie prawnym obowiązują nadal przepisy prawa i procedury, które nie przewidują elektronicznego postępowania organów administracji publicznej. Sprawy realizowane przez administrację publiczną wymagają niejednokrotnie osobistego stawiennictwa strony w urzędzie lub przedłożenia (przekazania) dokumentów w postaci papierowej. W przypadku wielu dokumentów uznawane są one za oryginalne jedynie w przypadkach, gdy są sporządzone lub uwierzytelnione w postaci papierowej" - tłumaczą projektodawcy.
Dodają, że zapewnianie organom administracji publicznej odpowiednich warunków i narzędzi informatycznych pozwoli na pełną elektroniczną realizację procesów zachodzących pomiędzy podmiotami publicznymi i obywatelami oraz przedsiębiorstwami, a także pomiędzy współpracującymi ze sobą pomiotami publicznymi.
Projekt dotyczy m.in. automatyzacji procesu płatności dokonywanych na rzecz administracji publicznej. Rozwiązanie zapewni dostęp do płatności online w jednym miejscu z możliwością cyfryzacji procesów e-usługowych.
"Dostrzegalna jest potrzeba zapewnienia Obywatelom możliwości zdalnego ustanawiania pełnomocnictw, dotyczących różnych obszarów aktywności, za pomocą ujednoliconego rozwiązania. Możliwość zarządzania wszystkimi pełnomocnictwami ich tworzenia oraz odwoływania, a także dokumentowania posiadanych uprawnień w postaci elektronicznego odpisu danych" - napisali także projektodawcy.
Ich zdaniem, z punktu widzenia administracji istotne jest umożliwienie przeprowadzenia szybkiej (online) weryfikacji okazywanego pełnomocnictwa. Każde pełnomocnictwo umieszczone w rejestrze będzie podpisywane przez udzielającego. Odpis danych o pełnomocnictwie pobrany z RPE będzie opatrzony pieczęcią Ministra Cyfryzacji i to on gwarantuje, że elektroniczne dane pobrane z RPE są autentyczne. (PAP)
Reklama.
Tagi: edokument eadministracja
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.141.244.153